Leiden, 1 oktober 2015 – VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, heeft deze zomer voor de vierde keer een onderzoek laten uitvoeren naar de staat van personenwagenbanden in Nederland. De resultaten zijn nog altijd verontrustend. 41% van de personenwagens kampt met ten minste één band met slijtage of schade.
In november 2012 vond het eerste onderzoek plaats. Toen al gaf VACO aan zich zorgen te maken over de verkeersveiligheid omdat 41% van de 1.500 onderzochte voertuigen ten minste één band heeft met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. Bij 10% van de voertuigen waren een of meer banden zelfs zo slecht, dat ze de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers in gevaar brengen. Uit het onderzoek van deze zomer blijkt die 41% nog steeds onveranderd. Het aantal voertuigen dat werkelijk de veiligheid in gevaar brengt is weliswaar sinds oktober 2012 (10%) iets verminderd, maar blijft al twee jaar steken op 9%.” En dat is nog steeds veel te hoog”, stelt Edwin Brinksma, branchemanager bij VACO.

Bandenschades

Het percentage personenwagens dat rijdt met minimaal één band met een bepaalde schade is, na een kleine verbetering in 2013, weer terug op het oude zorgwekkende niveau van 2012: 25%. Het gaat dan voornamelijk om een geschuurde zijwand doordat ergens tegenaan is gereden en om andere beschadigingen in de zijwand van de band of van het wiel. Ook vervormingen, beschadigingen als gevolg van het rijden op een lege band, beschadigingen door slechte montage en perforaties en sneeën in het loopvlak behoren tot deze schades.

Onregelmatige slijtage

Voorts blijkt uit het onderzoek dat op dit moment bij ruim 10% van de personenwagens minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont. Dat is 2% meer dan in 2012. Het gaat dan vooral om slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders. “Zulke slijtages vertellen dat iets niet in orde is”, legt Brinksma uit. “Het kan zijn dat met onderspanning is gereden, maar ook dat de bestuurder een ‘te sportieve rijstijl’ vertoont. Er zijn echter veel andere oorzaken mogelijk. Denk aan onbalans in de band-wielcombinatie of technische mankementen, zoals versleten schokdempers, te veel speling op de wiellagers, of een niet correct werkende ABS. In veel gevallen zal ook blijken dat de auto moet worden uitgelijnd.” Ook ‘normale’ slijtage komt voor: nog steeds rijdt ruim een kwart van de automobilisten met banden die verouderingsbarstjes en -scheurtjes vertonen.

Winterbanden

“Nu het winterseizoen voor de deur staat, is het extra belangrijk dat de automobilist aandacht heeft voor zijn banden. Voor zijn eigen veiligheid én voor de verkeersveiligheid in het algemeen”, zegt Brinksma, “We wisten al uit eerder onderzoek dat auto’s in de winter een hogere schadefrequentie hebben. De stijging voor auto’s op zomerbanden is substantieel hoger (32%) dan voor auto’s op
winterbanden (14%). Uit het veldonderzoek van februari 2014 blijkt echter ook nog eens dat auto’s op winterbanden veel minder bandenmankementen vertonen dan auto’s op zomerbanden. Bij het winteronderzoek reed 32% van de automobilisten op winterbanden; 3% op allseason en 65% op zomerbanden. 42% van de voertuigen met zomerbanden had ten minste één band met een onregelmatige slijtage of een andere vorm van schade. Voor winterbanden was dat ‘slechts’ 14%.” 

Verklaring

Brinksma ziet twee oorzaken als verklaring voor de betere staat van de winterbanden: “De eerste verklaring is dat de gemiddelde leeftijd van winterbanden jonger is dan die van zomerbanden. Het is dus logisch dat er minder sprake is van slijtage en schadegevallen. Maar de belangrijkste oorzaak is dat auto’s op winterbanden in de regel twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats
komen. De banden kunnen daarom vaker door een deskundige worden gecontroleerd op gevaarlijke gebreken. Deze twee controles hebben met recht een belangrijke positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.”

Conclusie

“Het onderzoek toont wederom aan dat de automobilist te weinig aandacht heeft voor zijn banden. Het is aan te bevelen dat zij hun banden vaker visueel (laten) controleren. Een koude controle van de bandenspanning moet ook minimaal één keer per maand gebeuren. In geval van twijfel adviseren wij de automobilist om zich te wenden tot de erkende bandenservicespecialist”, stelt Brinksma.

Bron: Vaco

Klantbeoordeling

Profile
9.410
Wij verbeteren onze service continu. Dat kan alleen met uw hulp. Lees de beoordelingen van klanten of laat er zelf één achter.
Gebaseerd op 18327 recensies
Terug naar boven