Let op!

Uw webbrowser is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Voor jouw veiligheid ondersteunen we deze browser niet meer. Voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken raden wij aan om te browsen via Chrome of Firefox.

Reservewiel

Lekke band verwisselen voor zomerbanden of winterbanden

Je hoopt het niet, maar het kan altijd een keer voorkomen. Een lekke band. Wat moet je dan doen? Op deze pagina vind je een overzicht hoe u een wiel vervangt.

Instructies voor het monteren van een reservewiel

Onderstaand hebben we de stappen voor u uitgeschreven wat je moet doen om je (reserve)wiel te wisselen. Deze lijst geldt zowel voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden.

  • Denk aan je veiligheid. Probeer zo snel mogelijk een veilige rustige plek op te zoeken waar je het wiel kunt verwisselen. Dit is bij voorkeur niet op de vluchtstrook. Laat je medepassagiers aan de andere kant van de vangrail wachten.
  • Parkeer de auto op de handrem en in de eerste versnelling op een egale ondergrond. Zo voorkom je dat de auto kan wegrollen.
  • Doe je veiligheidsvest aan en zet de gevarendriehoek zo'n 30 meter van je auto af.
  • Haal het reservewiel uit de auto en zorg voor alle toebehoren, zoals de krik, de wielsleutel. Heb je velgsloten op je wielen zitten? Zorg er dan voor dat u deze ook bij je krik hebt liggen.
  • Verwijder de wieldop en draai de wielmoeren iets los. Let op: je auto is nu nog niet opgekrikt. Reden hiervoor is dat je veel meer kracht kun zetten.
  • Plaats de krik bij het krikpunt dat zo dicht mogelijk bij het wiel zit dat je moet vervangen. Meer informatie hierover vind je meestal in het instructieboekje.
  • Krik de auto omhoog. Hierbij moet het wiel uiteraard loskomen van de grond.
  • Draai de wielmoeren helemaal los.
  • Verwijder het wiel
  • Plaats het reservewiel (tip hierbij: zorg dat de bandenspanning van het reservewiel ook in orde is. Deze controleer je idealiter wanneer je maandelijks je bandenspanning controleert).
  • Draai de wielmoeren vast met de hand. Draai daarna de wielen alvast iets aan met de wielsleutel.
  • Laat de auto vervolgens zakken en verwijder de krik.
  • Draai de wielbouten kruislings aan. Idealiter gebruik je hiervoor een momentsleutel om zeker te weten dat de wielbouten helemaal vastzitten.

Reparatie set banden

Inmiddels heeft de helft van de nieuw verkochte auto's geen reservewiel meer, maar zijn voorzien van banden reparatiekits. Deze reparatiekits hebben standaard een gebruikshandleiding. Volg deze handleiding.

Balanceren autobanden

Na het monteren van je reservewiel kan het zijn dat deze niet goed gebalanceerd is (in geval van volwaardig reservewiel). Dit merk je aan het trillen van het stuur. Kom in dit geval langs in onze vestiging en wij balanceren dan je autoband. Dit geldt zowel voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. Als je een thuiskomer als reservewiel hebt gemonteerd, kom dan altijd zo spoedig mogelijk naar één van onze vestigingen om deze te laten vervangen door een volwaardige, nieuwe band. Deze balanceren we uiteraard direct. Meer informatie over banden balanceren.

Uitlijnen autobanden

Trekt je auto ineens naar links of naar rechts na het verwisselen van je banden? Dan kan het zijn dat je auto moet worden uitgelijnd. Maak in dat geval een afspraak met onze vestiging voor banden uitlijnen.

Runflat autobanden en je band verwisselen.

In toenemende mate worden er runflat banden gemonteerd onder nieuwe auto’s. Met runflat banden kun je bij een lekke band nog veilig een afstand van 80 kilometer afleggen. Zo kun je makkelijk naar de dichtstbijzijnde vestiging van Profile, zonder dat je langs de weg de lekke band hoeft te verwisselen. Je kunt de Runflat banden ook gemakkelijk bestellen in onze webshop.