Autobanden
Een SUV is groter en zwaarder dan andere type auto’s. Een SUV-band is dan ook groter dan een normale band en heeft een andere rubbersamenstelling om het grote gewicht te dragen. En omdat je soms op andere terreinen rijdt, heeft de band stevige wangen die minder snel beschadigen. Verder zijn ook de groeven van een SUV-band anders. Ze lopen niet diagonaal naar achteren, maar zijn meer horizontaal. Op die manier heeft je band een groter contactoppervlak. En dat zorgt bij een onverharde ondergrond weer voor meer grip.
Ja, bestelwagens - maar ook caravans en campers - hebben een groter gewicht dan personenauto's en ook een hogere wieldruk. Daarom hebben bestelwagens banden nodig met extra draagvermogen.
Ja, campers - maar ook caravans en bestelbusjes - hebben een groter gewicht dan personenauto's en ook een hogere wieldruk. Daarom hebben campers banden nodig met extra draagvermogen.
Het grootste deel van het jaar staat jouw caravan of camper stil. Toch raden we je aan om elke zes jaar de banden te vervangen. Voor sommige verzekeraars is dit zelfs een eis. Na zes jaar is de kwaliteit van de band simpelweg niet goed genoeg meer. De banden zijn dan te droog waardoor er scheuren kunnen ontstaan. Bovendien staat je caravan of camper heel lang stil op één deel van de band. Een klein deel van de band moet dan heel lang het volle gewicht dragen. En dat veroorzaakt slijtage.
Om elektrisch te rijden heb je een flinke batterij nodig. Daardoor is een elektrische auto zwaarder dan een auto die rijdt op benzine of diesel. Verder is een elektrische auto stiller waardoor je eerder het geluid van de banden hoort. Je elektrische auto heeft dus een ander type band nodig: een stille band die het gewicht goed kan verdelen. Als expert in banden, banden en banden weten we natuurlijk precies welke banden geschikt zijn voor jouw elektrische auto. De professionals in onze vestiging geven je er graag advies over.
Omdat het doorrijden op een lekke band gevaarlijk is, zijn runflat banden enkel toegestaan op auto’s met een waarschuwingssysteem wat er voor zorgt dat de automobilist op de hoogte is van de lekke band. Hiervoor moet doorgaans vaak het systeem wat betreft de veringen worden aangepast. Wanneer er dan een lekke band gereden wordt, kan de automobilist dit zien op zijn of haar dashboard. Ook al rij je op runflat banden, is het advies nog steeds om in alle gevallen zo kort mogelijk door te rijden. Het feit blijft dat je op een lekke band rijdt, wat in geen enkel geval bevorderlijk is voor de veiligheid.
Vroeger kon er duidelijker onderscheid gemaakt worden tussen een normale band en een runflat band. Tegenwoordig geldt dit echter niet meer. De meeste runflat banden zijn tegenwoordig op het gebied van zuinigheid en comfort gelijk aan gewone autobanden.
Ja, er zitten helaas ook nadelen aan runflat banden. Zo zijn ze lastiger te repareren dan gewone banden. Als een gewone band lek raakt of kapot gaat, kunnen we deze in sommige gevallen nog repareren. Runflat banden vaak niet. Dat komt door het stevige en hittebestendige materiaal van de band. En er is nog een nadeel. Het is natuurlijk fijn om nog even door te kunnen rijden met een lekke band, maar je merkt het als automobilist vaak niet. En als je dan op hoge snelheid door blijft rijden, kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Het is niet makkelijk om een runflat band te herkennen. Op je band staat namelijk niet duidelijk vermeld of het een runflat is of niet. Bovendien heeft elke bandenfabrikant weer een andere code voor runflat banden. Zo noemt Bridgestone het RFT en kiest Michelin juist voor ZP. Wil je zeker weten of je op runflat banden rijdt? Kom dan even naar een Profile vestiging bij je in de buurt. Onze specialisten geven dan snel duidelijkheid.
Zodra een gewone band lek gaat, kun je er niet meer mee rijden. Het is dan simpelweg te gevaarlijk om nog door te rijden. Met een runflat band kun je nog 80 kilometer op een snelheid van 80 km/u doorrijden. Een runflat band heeft namelijk een andere constructie dan een gewone band. En daardoor kun je nog een tijdje doorrijden met een lekke band. Ben je van plan om runflat banden te kopen? Hou er dan rekening mee dat ze minder lang meegaan dan gewone banden. Verder is het lastig om lekke runflat banden te repareren waardoor ze sneller vervangen moeten worden.
Lees meer over runflat bandenZorg dat je banden in goede conditie zijn. Zodat ze optimaal presteren en langer meegaan. Controleer regelmatig de bandenspanning, laat je auto door onze professionals uitlijnen voor een betere wegligging en check regelmatig de profieldiepte van jouw banden.
Wil je nog meer advies om goed voor je banden te zorgen? Bekijk dan ons complete overzicht met bandentips.
Bandentips voor veilige kilometersDe experts van Profile monteren en balanceren jouw banden snel en vakkundig.
Je kunt daarbij kiezen uit de volgende opties:
- Pakketprijs voor de montage van nieuwe banden in de maten t/m 15 inch: vanaf € 32,00 per band.
- Pakketprijs voor de montage van nieuwe banden in de maten 16 inch t/m 18 inch: vanaf € 34,00 per band.
- Pakketprijs voor de montage van nieuwe banden in de maten 19 inch t/m 20 inch: vanaf € 38,00 per band.
- Pakketprijs voor de montage van nieuwe banden in de maten 21 inch en groter: vanaf € 42,00 per band.
De genoemde prijzen gelden voor banden die bij Profile zijn gekocht.
Zoek een vestigingHeeft je auto een TPMS-systeem? Dan is het belangrijk om te weten of je een direct systeem hebt met sensoren of een indirect systeem zonder sensoren. Bij een indirect systeem hoef je bij de aanschaf van nieuwe velgen geen rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS systeem is het wel belangrijk om over TPMS na te denken. Als je nieuwe velgen koopt, moeten er namelijk sensoren in de velgen worden geplaatst. En dat kan niet bij alle velgen. De specialist bij Profile weet precies welke velg geschikt is voor TPMS-sensoren.
De profieldiepte van je autobanden is wettelijk vastgelegd. De wet hanteert een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Voor je veiligheid adviseren wij je echter om een zomerband of all-season band al te vervangen bij minder dan 2 mm profieldiepte.
Voor winterbanden is dit anders. Winterbanden hebben namelijk meer profieldiepte dan zomerbanden of 4-seizoenenbanden. Op die manier heb je meer grip bij winterse weersomstandigheden. Wij adviseren om winterbanden te vervangen als de profieldiepte minder dan 4 mm is. Als winterbanden minder profiel hebben, doen ze namelijk niet meer waarvoor ze gemaakt zijn. Wil je meer weten over het bandenprofiel van alle soorten banden? En wil je weten hoe je de profieldiepte van jouw banden kunt meten? Lees dan verder op onze pagina over het bandenprofiel.
De juiste bandenspanning is voor elke band anders. Kijk in onze bandenspanningstabel voor de juiste spanning van jouw band. Je kunt de juiste spanning trouwens ook vinden in het instructieboekje van jouw auto en soms ook op een sticker in het portier of de tankklep. Of kom langs bij Profile, dan brengen we jouw banden gratis op de juiste spanning. Het is belangrijk om te rijden met de juiste bandenspanning. Als de spanning te hoog of te laag is, heeft je band minder grip en heb je een groter risico op een klapband. Bovendien verbruik je dan meer brandstof en slijten je banden sneller waardoor je ze ook sneller moet vervangen. Kortom, met de juiste bandenspanning rij je zuiniger en veiliger.